سه شنبه / ۲ تیر / ۱۴۰۵ Tuesday / 23 June / 2026
×
گزارش‌های مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نشان می‌دهد در فاصله ۲۹ فروردین تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال، بیش از ۲۵۰ زمین‌لرزه در نقاط مختلف کشور ثبت شده که شدیدترین آن‌ها زلزله ۵.۱ ریشتری سفیدآبه در استان سیستان و بلوچستان بوده است.
ثبت بیش از ۲۵۰ زمین لرزه در سراسر کشور، در سه هفته اخیر
  • کد نوشته: 3832
  • ۲۵ اردیبهشت
  • 2 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    به  گزارش خبرنگار علمی آسارا رسا ، ایران به دلیل قرار گرفتن روی کمربند آلپ – هیمالیا جزء کشورهای زلزله‌خیز جهان محسوب می‌شود.

     

    عامل اصلی زلزله‌ها در کشور فشاری است که از سوی صفحه عربستان به فلات ایران وارد می‌شود و بخش بزرگی از کشور از حیث لرزه‌خیزی جزء مناطق پرخطر جهان به حساب می‌آید.

     

    طبق گزارش مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در روزهای پایانی فروردین ماه و نخستین روزهای اردیبهشت ماه امسال (۲۹ فروردین‌ماه تا ۴ اردیبهشت‌ماه) در مجموع ۸۷ زمین‌لرزه در کشور رخ داده که ۸۲ زلزله کوچکتر از سه ریشتر، سه زلزله در محدوده بزرگی ۳ تا ۴ ریشتر، ۲ زلزله در مقیاس ۴ تا ۵ ریشتر قدرت داشتند و در محدوده ۵ تا ۶ ریشتر نیز زمین‌لرزه‌ای ثبت نشده است.

     

    در این بازه زمانی، ایلام با ۶ زمین‌لرزه ثبت شده، عنوان لرزه‌خیزترین منطقه کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین شدیدترین زلزله در باغ ملک استان خوزستان، ساعت ۲۱:۵۴:۵۵ و در روز ۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۵ با بزرگی ۴.۵ ریشتر رخ داده است.

     

    بررسی وضعیت زمین‌لرزه‌های رخ داده در ۲۹ فروردین‌ماه تا ۴ اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد خراسان رضوی با ۹ زمین‌لرزه، ایلام و خوزستان با ۸ زمین‌لرزه، یزد با ۷ زمین‌لرزه، خراسان شمالی و خراسان جنوبی با ۶ زمین‌لرزه بالاترین آمار زلزله ثبت شده را داشته‌اند.

     

    طی این مدت استان‌های گیلان، البرز، زنجان و سیستان و بلوچستان زمین‌لرزه‌ای نداشته‌اند. در پایتخت کشور نیز ۴ زمین‌لرزه ثبت شده است.

    بر اساس گزارش مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، از ۵ تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۵ همچون هفته قبل از آن در مجموع ۸۶ زمین‌لرزه در کشور رخ داده که ۷۶ زلزله کوچکتر از سه ریشتر، ۹ زلزله در محدوده بزرگی ۳ تا ۴ ریشتر، یک زلزله در مقیاس ۴ تا ۵ ریشتر قدرت داشتند و در محدوده ۵ تا ۶ ریشتر نیز زمین‌لرزه‌ای ثبت نشده است.

     

    در این فاصله زمانی یزد با ۶ زمین‌لرزه ثبت شده، عنوان لرزه‌خیزترین منطقه کشور را به خود اختصاص داده است. طبق اعلام موسسه ژئوفیزیک، باغ ملک در استان خوزستان دوباره زمین‌لرزه شاخص هفته را به خود اختصاص داد و شدیدترین زلزله کشور در این مکان و ساعت ۷:۵۳:۵۹ و در روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۵ با بزرگی ۴.۳ ریشتر رخ داد.

     

    بررسی وضعیت زمین‌لرزه‌های رخ داده در پنجم تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد خراسان رضوی با ۱۶ زمین‌لرزه، یزد با ۱۲ زمین‌لرزه و کرمان با ۷ زمین‌لرزه بالاترین آمار زلزله ثبت شده را داشته‌اند.

     

    طی این مدت استان‌های آذربایجان شرقی، قم، قزوین، اردبیل، کردستان، البرز، تهران، لرستان، زنجان، مرکزی زمین‌لرزه‌ای نداشته‌اند.

    منبع : ایرنا

    انتهای خبر/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *