به گزارش گروه علمی پایگاه خبری تحلیلی «آسارا رسا»، «ما همه کارهایمان حتی یک خرید ساده با اپلیکیشن بانک است ولی اختلالهای طولانی چند روز است همه زندگیمان را به هم ریخته است» این مشکلی است که بسیاری از مردم بهخاطر حملات سایبری به بانکها با آن مواجه بودند و در حالیکه انتظار میرفت این اختلالها به زودی برطرف شود حالا امروز دوباره بانکهای ملی، صادرات و تجارت هم بهخاطر حمله سایبری دچار اختلال شدهاند.
۲۳ خرداد خدمات الکترونیکی برخی بانکهای کشور از جمله ملی، تجارت، صادرات و توسعه صادرات با اختلال مواجه شد و بخشهای مختلفی از جمله موبایلبانک، اینترنتبانک، خودپردازها، پایانههای فروش (کارتخوان) دچار مشکل شدند. بانک مرکزی در بیانیهای اعلام کرد که اختلال در خدمات این ۴ بانک «درپی یک حمله سایبری به زیرساختهای ارتباطی آنها» ایجاد شده است.
در بیانیه امروز مرکز انفورماتیک نیز آمده برخی اختلالات در سامانههای کارتمحور بانکهای ملی، صادرات و تجارت، ناشی از حملات سایبری بوده و این شرکت بهمنظور «پیشگیری از هرگونه دسترسی غیرمجاز و صیانت از امنیت دادهها و داراییهای مشتریان»، در حال حاضر ارائه خدمات مبتنی بر کارت را به صورت موقت «از دسترس خارج کرده است.»
همزمان با دو تجاوز اخیر به ایران، حملات سایبری بهعنوان یکی از ابعاد جنگ ترکیبی بهصورت گسترده در دستور کار کشورهای متخاصم قرار داشته است. ۲۹ اردیبهشت ماه رئیس مرکز ملی فضای مجازی، سیدمحمدامین آقامیری در نشستی اعلام کرد در جریان «جنگ رمضان» روزانه بیش از ۱۰۰ حمله حرفهای به زیرساختهای کشور از جمله حوزههای بانکی و انرژی انجام شده است.
حملات سایبری اخیر به بانکها بهعنوان یکی از اساسیترین زیرساختهای کشور که بخش زیادی از زندگی مردم به آن وابسته است نشان میدهد دستگاههای متولی امنیت سایبری از جمله وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی، افتا و پدافند غیرعامل باید اقداماتی عملی و موثر برای ایمنسازی شبکه انجام دهند تا در چالشهای پیش رو نیاز نباشد برای محافظت از دادههای مردم و بهخصوص حسابهای بانکی، خدمات از دسترس خارج شوند یا اینترنت دوباره قطع شود.
منبع: فارس
انتهای خبر/
دیدگاهتان را بنویسید