سه شنبه / ۲ تیر / ۱۴۰۵ Tuesday / 23 June / 2026
×
سیستان و بلوچستان استاندار سیستان‌وبلوچستان توسعه مبادلات مرزی، اجرای طرح‌های مشترک از جمله پل دوم میلک، تکمیل مسیرهای ترانزیتی و استفاده از ظرفیت تهاتر کالا را از حوزه‌های همکاری بین ایران و افغانستان اعلام و بر ضرورت همگرایی کشورهای مسلمان تاکید کرد.
توسعه مبادلات مرزی ایران و افغانستان
  • کد نوشته: 2883
  • ۲۲ فروردین
  • 2 بازدید
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    منصور بیجار شامگاه جمعه ۲۱ فروردین در شورای توسعه استان اظهار کرد: توافق‌های انجام‌شده میان ایران و افغانستان برای افزایش مبادلات تجاری تا سقف ۱۰ میلیون دلار، فرصت مهمی برای توسعه همکاری‌هاست و ظرفیت‌های مرزی سیستان و بلوچستان می‌تواند بخش قابل توجهی از این مبادلات را پشتیبانی کند.

    وی با اشاره به تحولات اخیر و آنچه به‌عنوان تجاوز آمریکا و اسرائیل به خاک جمهوری اسلامی ایران یاد کرد، افزود: با وجود استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی، نتیجه این تجاوز با حضور گسترده مردم در حمایت از انقلاب و نقش‌آفرینی نیروهای مسلح، با عقب‌نشینی مهاجمان همراه شد.

    وی گفت: لزوم همگرایی میان کشورهای مسلمان، یکی از محورهای مورد تأکید معظم‌له بود و همکاری‌های نزدیک میان همسایگان می‌تواند زمینه سوءاستفاده جریان‌هایی را که در پی اختلاف‌افکنی قومی و مذهبی هستند، کاهش دهد.

    استاندار سیستان و بلوچستان درباره ظرفیت تهاتر کالا نیز اظهار کرد: با توجه به اختیارات تفویض‌ شده از سوی دولت، این استان آمادگی دارد بخشی از نیازهای کالایی را در چارچوب مقررات از طریق تهاتر تأمین و مبادله کند.

    وی تصریح کرد: سیستان‌وبلوچستان با بیش از یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پاکستان، از مهم‌ترین مسیرهای تجاری شرق کشور است و می‌تواند نقش مؤثری در توسعه فعالیت‌های اقتصادی ایفا کند.

    بیجار، به روند توسعه زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: راه‌آهن چابهار – زاهدان در حال تکمیل است و بزرگراه چابهار – زاهدان نیز تا پایان امسال به مراحل نهایی می‌رسد.

    به گفته وی، بر اساس دستور رئیس‌جمهور، عملیات احداث راه‌آهن زاهدان – میلک و بیرجند نیز به‌زودی آغاز خواهد شد که می‌تواند زمینه افزایش فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور را فراهم کند.

    استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با تکمیل کریدور شمال – جنوب، دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد از مسیر این استان تسهیل می‌شود و این مسیر می‌تواند نقطه اتصال مهمی در تجارت منطقه‌ای باشد.

    به گزارش آسارا رسا، به نقل از استانداری سیستان و بلوچستان در روز ۲۲ فروردین، بیجار، احداث پل دوم میلک را از نیازهای اساسی توسعه ترددهای ترانزیتی بین ایران و افغانستان عنوان کرد و افزود: با تکمیل هماهنگی‌های لازم با طرف افغانستانی، استان آمادگی دارد اجرای این پروژه را آغاز کند.

    انتهای خبر/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *