به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «آسارا رسا»، رونمایی از کتاب خسته نیستم به قلم مهدی مجاهد روز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت در باغ کتاب تهران برگزار شد.
این آیین با حضور وحید یامین پور، محمدمهدی اسماعیلی، ریحانه السادات رئیسی، رضا نقیپور و مهدی مجاهد همراه بود.
مهدی محمدی، مدیر نشر معارف در این آیین اظهار داشت: اخلاص نقطه گمشده زندگی بشر امروزی است؛ همان ویژگی بارزی که جناب آیتالله رئیسی را به مقام شهادت رساند.
وی با اشاره به تعبیر رهبر شهید درباره رئیسجمهور شهید افزود: پس از پرواز ایشان و ابراز تأثر عمیق رهبر انقلاب که فرمودند دلم برای رئیسی سوخت، کتابهای متعددی به رشته تحریر درآمد؛ اما کاری که جایش خالی بود و باید انجام میشد، ارائه یک روایت دقیق و مستند بود.
محمدی یکی از شاخصههای اصلی کتاب «خسته نیستم» را نگاه همهجانبه آن دانست و گفت: شاخصه دوم اثر، مستند بودن آن است؛ این روایتها همگی دارای سند محکم هستند و صرفاً در حد خاطرهگویی باقی نماندهاند. دکتر مجاهد در این کتاب تلاش کرده است بخشی از اطلاعات و روایتهای محرمانهای را که در طول حیات رئیسجمهور شهید امکان بازگو کردنشان وجود نداشت، برای مخاطبان آشکار کند؛ هرچند به دلیل برخی محدودیتها، همچنان امکان انتشار بعضی از تصاویر در کتاب فراهم نشد.
مدیر نشر معارف با تأکید بر اینکه تولید چنین آثاری در مقابل عظمت و اخلاص شهید رئیسی کار ناچیزی است، تصریح کرد: ما پیش از این نیز کتابهایی را در این زمینه منتشر کرده بودیم و خوشبختانه با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبرو شدند. با وجود این، چاپ این اثر تازه را نیز پذیرفتیم؛ چرا که در مقام پاسداشت اخلاص این شهید بزرگوار هرچه بگوییم کم است. این گفتارها و مکتوبات باید آنقدر تکرار و تکثیر شوند تا ابعاد مظلومیت و مجاهدت این شهید عزیز برای همگان تبیین گردد و مردم شناخت عمیقتری نسبت به رئیسجمهور شهید خود پیدا کنند.
وی در ادامه با اشاره به همراهی و بصیرت آحاد جامعه یادآور شد: مردم در بسیاری از عرصهها از ما مدعیان جلوتر هستند. اوج این اخلاص و پیوند ناگسستنی را مجدداً در تشییع باشکوه پیکر شهیدان خدمت دیدیم؛ جایی که نشان داد شهادت تنها پاداشی بود که میتوانست روح بزرگ این انسان مخلص را سیراب کند. البته این جدایی صرفاً ظاهری است و برکات حضور معنوی ایشان و هدایتهای رهبر فرزانه انقلاب، همواره مایه قوت قلب این امت خواهد بود.
روایت نویسنده از ماجرای عکس پرحاشیه شهید جمهور در سفر سمرقند
در ادامه مهدی مجاهد، نویسنده کتاب نیز در این مراسم با تسلیت سالگرد شهادت رئیسجمهور شهید و شهدای خدمت اظهار داشت: یکی از بارزترین ویژگیهای شخصیتی آیتالله رئیسی که هر کسی به آن اذعان دارد، خستگیناپذیری ایشان بود و همین خستگیناپذیری در نهایت به شهادت ایشان ختم شد.
وی با تشکر از مجموعهای که وظیفه ضبط اولیه این خاطرات را بر عهده داشت، به روند شکلگیری اثر اشاره کرد و گفت: ما خاطرات پراکندهای داشتیم که ضبط شده بود؛ اما از یکجایی به بعد، کار نگارش و تبدیل این خاطرات به یک روایت منسجم را آغاز کردم. اینکه کتاب به چه شکلی نوشته شود تا حق مطلب ادا گردد، خود مسیر چالشبرانگیزی بود. بخش مهمی از این محتوا در زمان حیات ایشان آماده شد و روند تکمیل آن پس از شهادت نیز ادامه یافت.
مجاهد با اشاره به سکوت اخلاقی شهید رئیسی در مواجهه با تخریبها افزود: در زمان حیات ایشان، در تمام حوزهها پاسخهای متقن و روشنی برای ابهامات وجود داشت، اما ایشان در سایر مواقع ترجیح میدادند سکوت کنند و پاسخی به ادعاها ندهند. با این حال، در این کتاب برخی از این موارد، از جمله موضوعات مرتبط با لیست مفسدین اقتصادی و مسائل مشابه بیان شده است تا با اسناد موجود، تناقضها آشکار شود.
نویسنده کتاب «خسته نیستم» با تأکید بر لزوم مرور زمان برای درک برخی از وقایع تصریح کرد: برخی از حرفها و رویدادها چندوجهی و چندلایهاند و به این راحتیها نمیتوان درباره آنها سخن گفت. فکر میکنم با گذشت زمان، اکنون موقعیت مناسبی پیش آمد تا یک لایه از پشتصحنه وقایع را باز کنیم؛ بهویژه موضوعاتی که به اقتضای شرایط بحرانی روزهای نخست تحویل گرفتن دولت سیزدهم، امکان طرح نداشتند. در ابتدای دولت، شرایط کشور بسیار خاص بود؛ ذخایر راهبردی در وضعیت بحرانی قرار داشت، کارهای اساسی زمین مانده بود، خزانه را خالی تحویل داده بودند و حتی برای پرداخت حقوق کارکنان در شهریورماه دغدغه وجود داشت. در کنار اینها مسئله کرونا نیز بحران عظیمی بود که در آن روزها نمیشد بهراحتی درباره ابعادش حرف زد.
وی یادآور شد: امروز من فکر میکنم که بازگو کردن این حرفها نه تنها مشکلی ایجاد نمیکند، بلکه برای جامعه امیدبخش است. مردم وقتی ببینند که ما از چه بحرانهای سختی توانستیم با تدبیر و مدیریت شهید رئیسی عبور کنیم، قطعاً به گذر از سایر مشکلات نیز امیدوارتر میشوند.
مجاهد در ادامه با ذکر خاطرهای از سفرهای استانی و بینالمللی رئیسجمهور شهید، به حواشی سفر سمرقند اشاره کرد و گفت: در برنامه پایانی اجلاس سمرقند که سران کشورها از جمله رؤسای جمهور روسیه، آذربایجان، بلاروس و ترکیه حضور داشتند، بنا بود برنامهای مشترک اجرا شود. تدبیر و دقت حاجآقا این بود که به عنوان آخرین نفر وارد محوطه شوند تا معطل آمدن بقیه سران نشوند و این دقتها همیشه در رفتارهای ایشان وجود داشت. اما پس از این نشست، عکسی به صورت گسترده منتشر شد و موج رسانهای سنگینی شکل گرفت که ادعا میکرد آقای رئیسی پای میزی نشسته که روی آن مشروبات الکلی قرار دارد.
وی افزود: ما بعداً جزئیات آن اتفاق را درآوردیم؛ تدارکات آن سالن دست ما نبود و حاجآقا وقتی وارد شدند و نشستند، متوجه وضعیت میز شدند. در همان لحظه آقای اردوغان، رئیسجمهور ترکیه، سؤالی را از آقای رئیسی میپرسد. حاجآقا میپرسند چه شده؟ اردوغان به زبان خودشان میگوید بپرسید اینها را بخوریم یا نخوریم؟ که حاجآقا در پاسخ میگویند اگر از من میپرسید نخورید و آب بخورید.
یامینپور: رمز خستگیناپذیری شهید رئیسی تهجد شبانه بود
وحید یامینپور در این آیین با تأکید بر لزوم ثبت و ضبط بهموقع مکتوبات مرتبط با رئیسجمهور شهید اظهار داشت: نباید فاصله زیادی میان شهادت حاجآقا و انتشار روایتی از زندگی و مدیریت ایشان میافتاد. البته پیش از شهادت حاجآقا، کارگروهی در دولت برای ثبت بخشی از این روایتها تشکیل شده بود و جلسات آن تازه داشت شکل میگرفت که این حادثه رخ داد؛ این یعنی ضرورت ثبت مدل حکمرانی بینظیر حضرت آیتالله رئیسی از قبل احساس شده بود؛ چرا که جزئیات این سبک از مدیریت در آینده به کار همه خواهد آمد.
وی به نقلقولی از سرپرست وقت ریاستجمهوری اشاره کرد و افزود: امروز صبح خدمت آقای دکتر مخبر بودم و ایشان تعبیری داشتند که بسیار تکاندهنده بود؛ وی گفت علاقه مقام معظم رهبری به رئیسجمهور شهید، صرفاً یک مسئله عاطفی نبود، بلکه گویی رهبر انقلاب همه آرزوهای خود در حوزه حکمرانی را در وجود آقای رئیسی میدیدند.
یامینپور با اشاره به تجربههای شخصی خود در همکاری با آیتالله رئیسی گفت: من به اندازه سایر دوستان در دولت توفیق خدمت مداوم نداشتم، اما در همان حد همکاری، متوجه جزئیاتی در رفتار و مدیریت حاجآقا میشدم که هر کدام از آنها ارزش برگزاری جلسات متعدد و گفتگو را دارد. من در مواجهه با این اثر بر دو نکته تأکید داشتم؛ نخست اینکه کار با فاصله کمی از شهادت و در همان گرماگرم فضای کشور منتشر شود و دوم اینکه اسناد سانسور نشوند. تأکید کردم نباید بگوییم اکنون صلاح نیست این حرفها زده شود؛ این موارد حتی اگر در انتشار عمومی با ملاحظاتی روبهرو باشند، باید به عنوان سند ثبت و ضبط شوند.
وی با اشاره به نقش خود در آمادهسازی این کتاب یادآور شد: آقای دکتر مجاهد محبت داشتند و متنها را پس از تنظیم در اختیار من میگذاشتند و بنده در حد یک ویراستاری جزئی در خدمت کتاب بودم؛ وگرنه زحمت اصلی و سنگین بر عهده نویسنده و دوستان بود. با وجود اینکه از بخشی از روایتها قبلاً مطلع بودم یا در جریان وقوعشان حضور داشتم، اما خواندن مجدد آنها در کتاب پُر از جذابیت بود.
این فعال فرهنگی در ادامه به ذکر روایتی ویژه از کتاب پرداخت و تصریح کرد: یکی از بخشهای بسیار جذاب کتاب، ماجرای نماز شب حاجآقا در جریان سفر فشرده و متراکم به چند کشور آفریقایی است. دکتر مجاهد در کتاب نقل میکنند که به دلیل چندین ساعت سفر هوایی و دیدارهای متراکم سیاسیِ پیدرپی، چنان خسته بودند که فرصت خوابیدن پیدا نکردند و حتی نگران قضا شدن نماز صبح خودشان بودند. وی گفت وقتی سراسیمه بیدار شدم و از محافظان پشت درِ اتاق وضعیت حاجآقا را جویا شدم، آنها گفتند حاجآقا نه تنها بیدار شدهاند، بلکه مثل هر شب، از یک ساعت قبل از اذان صبح مشغول تهجد و عبادت هستند.
یامینپور این خستگیناپذیری را حاصلِ پیوند معنوی شهید رئیسی دانست و گفت: این روحیه واقعاً عجیب و غریب است. پیش از این نقل شده بود که وقتی برخی فرماندهان از خستگیها به رهبر معظم انقلاب گلایه میکردند، نسخه و دستورالعمل ایشان این بود که نماز شبتان را طولانیتر کنید؛ گویی آقای رئیسی نیز دقیقاً مقید به همین قاعده بودند و هرچه خستهتر میشدند، بر خلوت شبانه خود میافزودند؛ هرچند که متأسفانه برخی بداخلاقان در زمان حیاتشان، حتی نماز خواندن و سلوک شخصی و سیاسی ایشان را هم دستمایه بیاخلاقی میکردند.
اسماعیلی: مجاهد سزاوارترین فرد برای روایت خستگیناپذیری شهید رئیسی است
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم نیز در این آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیسجمهور شهید و احیاگر گفتمان کارآمدی، آیتالله رئیسی عزیز، اظهار داشت: من در مورد این کتاب پیش از این هم صحبت کردهام و باز تأکید میکنم برادر خوبم، آقای دکتر مهدی مجاهد، در واقع سزاوارترین فرد در بین همکاران آیتالله شهید برای روایت خستگیناپذیری ایشان است.
وی با تبیین جایگاه و نقش نویسنده کتاب در همراهی با رئیسجمهور شهید افزود: شاید در بخشهای مختلف، همکاران و دوستان ما اطلاعات و دادههای بیشتری نسبت به آقا مهدی داشتند، اما در حوزه کار و سفر، تقریباً هیچ سفری در داخل تهران، استانها و خارج از کشور توسط آیتالله رئیسی انجام نشد مگر اینکه برادر خوبم آقای مجاهد در آن همراهی حضور داشت؛ همراهیای که صرفاً از جنس کارهای حفاظتی یا هماهنگیهای معمول برنامهای نبود، بلکه از پیشبینی، برنامهریزی، آمادهسازی محتواها تا درگیرترین مسائل اجرایی را شامل میشد. ایشان درگیرترین فرد در میان همکاران پرتلاش ما در این حوزه بود.
اسماعیلی به توصیههای خود برای تسریع در نگارش این اثر اشاره کرد و گفت: من همیشه از ایشان خواهش میکردم اجازه ندهد گذر زمان غبار فراموشی بر روی این وقایع بنشاند. الحمدلله همت خوبی کردند و شاید فراغتی که بعد از شهادت حاجآقا پدید آمد، این فرصت را بیشتر فراهم کرد تا وقت بگذارند و این اثر ارزشمند را به سرانجام برسانند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نقد ساختاری و محتوایی کتاب، به احتیاط نویسنده در بیان جزئیات اشاره و تصریح کرد: تنها نکتهای که در مورد این کتاب دارم و به خود نویسنده هم عرض کردهام، این است که آقای مجاهد به دلیل روحیات خاص و تحصیلی خود، همچنان مجمل و کلی مینویسد. پیش از انتشار، وقتی متن را خواندم به ایشان گفتم مسائل را بیشتر باز کند؛ اما از آنجا که ایشان دکترای حقوق دارد و سابقه فعالیت در حوزههای خاص را داراست، بیشتر با احتیاط به مسائل نگاه میکند. این احتیاط باعث شده آن حس و حالی که درککنندگانِ واقعه متوجهش میشدند، در نوشته کمتر بروز پیدا کند. بنده اینجا در محضر مخاطبان فرهیخته از ایشان انتقاد میکنم تا در کتابهای بعدی، کمی سرگشادهتر و صریحتر قلم بزند.
وی خاطرنشان کرد: این کار در جایگاه خود بینظیر و فاخر است و باید منشأ کارهای جدید قرار گیرد. ویژگی کتاب این است که نشانهها را کاشت است؛ اتفاقاتی که استعداد پنج صفحه قلم زدن داشتند، در سه خط خلاصه شدهاند، اما محاسن این سه خط این است که رویدادها دیگر در تاریخ گم نمیشوند و آیندگان میتوانند به عنوان یک نقشه راه به آن مراجعه کنند.
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت این اثر در حوزه مطالعات دانشگاهی پرداخت و یادآور شد: یکی از مشکلات ما در دانشگاه، فاصله عمیق میان جامعه دانشگاهی و عرصه عمل در حوزه علوم انسانی است. بنده وقتی در دانشگاه تهران با متقاضیان دکترای علوم سیاسی مصاحبه میکنم، میبینم دانشجویی که ارشد مسائل ایران دارد، معلوماتش در حوزه عملی به گونهای است که اگر اسم ایران را با پاکستان هم عوض کنیم، تفاوت چندانی در تحلیلش ایجاد نمیشود؛ زیرا معلومات حوزه عملی منتقل نشده است.
وی در پایان تأکید کرد: کتاب «خسته نیستم» لایههای اصلی و تأثیرگذار در نظام حکمرانی ما را تا حدی عیان میکند و روابط پیچیده بین نهادهای حاکمیتی را روشن میسازد. هرچند این مجملگویی و مختصرنویسی وافی به آن هدف غایی نباشد، اما بسیار مقدمه خوبی برای ورود به این مسائل است.
کتاب «خسته نیستم» جنبههای مدیریتی «امیرکبیر زمانه» را به تصویر کشیده است
ریحانه سادات رئیسی، فرزند رئیسجمهور شهید نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت ساختاری کتاب «خسته نیستم» اظهار داشت: «این اثر ویژگی خاصی دارد؛ روایتهای آن هرچند کوتاه است، اما به خوبی جنبههای مدیریتی شهید را بیان میکند. واقعیت این است که یک نظریه و تفکر بزرگ پشت این کتاب و تمام آثار این جریان وجود دارد؛ اینکه نشان دهد میتوان ۲۴ ساعت شبانهروز را وقف خدمت کرد و الگوی عملی آن نیز در جامعه وجود دارد.
وی با تمسک به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره الگوی مدیریتی تراز کشور افزود: آقای دکتر مجاهد زحمت کشیدند و جنبههای مدیریتی شهید را به رشته تحریر درآوردند تا به تعبیر حضرت آقا که رئیسجمهور باید الگوی مدیریتی کشور باشد و پیش از این نیز از شهید رئیسی به عنوان یک امیرکبیر زمانه یاد کرده بودند، جامه عمل بپوشانند. قطعاً اگر قرار باشد تمام خاطرات ایشان مکتوب شود، کتابهای بسیار بیشتری از این دوره چندساله به چاپ خواهد رسید.
رئیسی یکی از ابعاد نانوشته اما مهم کتاب را تصویرسازی از کنشگری نسل جدید دانست و تصریح کرد: این کتاب یک مسئله پنهان دیگر را نیز روایت میکند؛ اینکه جوانان در کنار یک الگوی مجرب مثل شهید رئیسی، چقدر میتوانند در حوزه سیاستورزی کنشگری فعال داشته باشند. این اثر روایتگر جوانی است که کنار رئیسجمهور قرار گرفته و پا به پای ایشان میدود و مجاهدت میکند. وی گفت در مسیر این دویدنها و تلاشها، گاهی حتی دوستان جوان توسط رئیسجمهور مورد بازخواست قرار میگرفتند که چرا کاری نتیجهبخش نبوده یا فلان اقدام به چه علت انجام شده است؛ اما همین پیگیریها باعث میشد نیروهای جوان تلاش کنند تا کارهایشان را به نحو بهتری اصلاح کنند و ارتقا دهند.
وی با تأکید بر لزوم استخراج نظام فکری از دل مستندنگاریها یادآور شد: به نظر میرسد ما نیازمند یک نگاه نظری به کتابهای روایت و خاطره هستیم تا بتوانیم نظریه مدیریتی و الگوی حکمرانی اسلامی از نوع مجاهدت و تلاش را از دل آنها استخراج کنیم. بنده خودم به یاد دارم که همراهان حاجآقا پس از بازگشت از سفرهای فشرده، بسیار خسته و اذیت بودند اما تنها با یک ساعت فاصله، مجدداً کار را شروع میکردند. این ایستادگی نشاندهنده روحیه مجاهدت کسانی بود که پا به پای رئیسجمهور حرکت میکردند.
«خسته نیستم» تنها اسمی بود که باید روی این کتاب میگذاشتند
رضا نقیپور، از همراهان رئیسجمهور شهید در این آیین با تشریح فضای حاکم بر روزهای وداع با شهدای خدمت، اظهار داشت: دقیقاً در همین ساعتها و در روز ۳۰ اردیبهشتماه بود که ما در رسانای ورزقان به دنبال شهیدی میگشتیم که چند ساعت قبل در کنارش بودیم. زنده بودن ما و شهادت آنها بار سنگینی بود و دیشب که یکی از خاطرات کتاب را مرور میکردم، دوباره تمام آن روزهای سخت برایم زنده شد.
وی نام کتاب را توصیفی دقیق از منش آیتالله رئیسی دانست و افزود: خدا را شاهد میگیرم مردی که با تمام صداقت و اخلاص برای مردم کار میکرد، لحظهای احساس خستگی نکرد. شاید تنها اسمی که برازنده این اثر بود، همین عنوان «خسته نیستم» است؛ چرا که ما همکاران در مقاطعی خسته میشدیم و استراحت میکردیم، اما شهید رئیسی با انرژی و تلاشی وصفناپذیر تمام برنامهها را مدیریت میکردند.
نقیپور با ذکر خاطرهای متأثرکننده از روز ورود پیکر شهدا به تهران گفت: زمانی که پیکر مطهر شهدا از تبریز وارد فرودگاه مهرآباد شد، خانم دکتر رئیسی به بنده فرمودند پدر من را حلال کنید، در این مدت خیلی خسته شدید و خیلی کار کردید. وی گفت من در آن لحظه بسیار شرمنده شدم؛ چرا که ما در محضر کسی بودیم که شب و روز نمیشناخت و فقط برای رضای خدا و حل مشکلات مردم به محرومترین نقاط کشور سفر میکرد.
این همراه شهید رئیسی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: همانطور که امام شهیدمان فرمودند اگر این دولت ادامه پیدا میکرد، بخش اعظمی از مشکلات بهویژه در حوزه اقتصادی حل میشد. این کتاب پرده از ناگفتههای بسیاری برمیدارد و خواندن آن علاوه بر نخبگان، برای عموم مردم نیز بسیار لذتبخش و روشنگر خواهد بود؛ چرا که حجم کار ایشان عجیب بود و اگر روزی ۲۰ ساعت کار و حداقل ۵ برنامه اجرایی را محاسبه کنیم، متوجه عمق این مجاهدت میشویم.
وی در ادامه با تمجید از ویژگیهای اخلاقی نویسنده کتاب یادآور شد: من میدانم آقای مجاهد این کتاب را در چه شرایط روحی سختی به رشته تحریر درآورده است. کار کردن با حاجآقا به دلیل جدیتشان در کار آسان نبود؛ ایشان در مسیر خدمت سختگیر بودند و گاهی ما را بازخواست میکردند اما بلافاصله با مهربانی دلجویی میکردند. وی گفت یکبار در حاشیه تنظیم برنامههای سفر، بنده به دلیل مسائلی ناراحت شدم و هنگامی که داشتم اتاق را ترک میکردم، حاجآقا من را صدا زدند، آغوششان را باز کردند و فرمودند بیمعرفت! و با همین لطف و صمیمیت، خستگی را از تن ما بیرون کردند.
نقیپور در پایان با تأکید بر روحیه بیریای نویسنده اثر خاطرنشان کرد: آقای مجاهد نان دلش را میخورد؛ فردی بامعرفت که در تمام برنامهها نقش پررنگ و دلسوزانهای داشت، اما هیچگاه دوست نداشت جلوی دوربینها برود. وی گفت همین اخلاص و ویژگیهای شخصیتی نویسنده بود که برکت داد تا این کتاب ارزشمند سرانجام به ثمر بنشیند و در اختیار جامعه قرار گیرد.
همچنین علیرضا زاکانی، شهردار تهران، درمورد شهید رئیسی گفت: شهید آیتالله رئیسی در متن مردم بود و برای خدمت به آنها شب و روز نمیشناخت و شب و روز در خدمت مردم بود و وقتی از گرانی قیمت ها و آسیب خوردن معیشت مردم می شد به مسئولین تذکر می داد و میگفت: این ثانیه می زند یعنی باید به جا و به موقع کار را انجام دهید.
وی افزود: شهید آیت الله رئیسی در متن مردم بود و همواره برای آنها تمام توان خود را می گذاشت و حاصلش می شد همین «من خسته نیستم».
در پایان آیین رونمایی از کتاب «من خسته نیستم» برگزار شد.
منبع: فارس
انتهای خبر/
دیدگاهتان را بنویسید