به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «آسارا رسا»، اسفندماه ۱۴۰۴، کشورمان برای دومین بار در این سال، مورد حملات ددمنشانه نیروهای آمریکایی صهیونیستی قرار گرفت. حوزه فرهنگ و هنر متاثر از این جنگ بود و فعالیت تمامی رویدادها، مراکز فرهنگی، هنری، تماشاخانهها، سالنهای نمایش از نهم اسفندماه متوقف شد.
این جنگ واکنشهای بسیاری از سوی هنرمندان در پی داشته است، آنان با انتشار یادداشتها و تصاویری ضمن ابراز انزجار از دشمن، همدردی با هموطنان و وطندوستی خود را اعلام کردند. بسیاری از زیرساختهای فرهنگی هنری همچون کتابفروشیها، سالنهای سینما، تئاتر، گالریها، مراکز آموزشی در پی حملات نظامی دشمن دچار تخریب یا آسیب شدند. همچنین منازل بسیاری از هنرمندان نیز در این جنگ دچار آسیب شد اما این موضوع از میهندوستی آنان کم نکرد و این هنرمندان در تجمعهای مردمی برای پاسداشت خون شهدا و اعلام میهنپرستی حضور پیدا کردند.
همچنین برخی هنرمندان آثار هنری و موسیقایی را با موضوع ایران، پاسداشت مقام شهدا و میهندوستی تولید و منتشر کردند و نهادها و مراکز فرهنگی هنری نیز برنامههایی را با هدف همبستگی ملی تدارک دیدند، در این گزارش به اقدامات بعضی از این نهادها میپردازیم.
در همین راستا اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از زمان شروع جنگ رمضان فعالیتهای خود را تعلیق کرد. فعالیتهای فیزیکی جشنواره هنرهای تجسمی فجر تعلیق شد. در اواسط جنگ رمضان اعلام شد این رویداد به شکل مجازی درحال برگزاری است. نقاشیهای میناب در باغ فردوس و تئاتر شهر نیز شخصی برپا شده بود. همچنین گالریهای هنری از وقایع دی ماه تا به امروز تعطیل است.
ادای دین دفتر موسیقی وزارت فرهنگ به مهین
بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همزمان با تجاوز جبهه مشترک آمریکایی اسرائیلی به حریم میهن عزیزمان، شهادت رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهادت دختران دانشآموز معصوم دبستان شجره طیبه میناب و موشک باران مناطق مختلف کشور، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ با هدف پاسداشت مقام شامخ شهدا و گرامیداشت نام و جایگاه وطن، چهار قطعه موسیقی را تولید و منتشر کرده است.
وی افزود: این قطعات شامل گلهای میناب، تو همیشه بمان وطنم، میرسد و آمادهایم است که با همکاری تعدادی از هنرمندان موسیقی در کمترین زمان ممکن تولید و در فضای مجازی و رسانهای کشور منتشر شد تا زمینههای ایجاد همدلی و تقویت حس مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان را در جامعه فراهم آورد.
رضایی بیان کرد: کلیپ موسیقایی «گلهای میناب» با صدای آوین خواننده هوش مصنوعی و محوریت روایت جنایت آمریکا و رژیم پلید صهیونیستی در پی شهادت ۱۶۵ دانشآموز دبستان شجره طیبه میناب منتشر شد. این اثر با نگاهی احساسی و روایتمحور و با زبان موسیقی به موضوع تهاجم ناجوانمردانه مدعیان دروغین حمایت از مردم ایران می پردازد که در ساعات اولیه منجر به شهادت دانش آموزان بیدفاع مینابی شد.
️رضایی گفت: قطعه دوم که «تو بمان وطنم» نام دارد با شعری از محمدمهدی علیزاده و آهنگسازی و خوانندگی محتشم تولید شد که محوریت آن گرامیداشت جایگاه وطن و وطندوستی در روزهای مقاومت است. قطعه «میرسد» نیز با ترانهای از خلیل شفیعی، تنظیم محمدحسن حسینی و خوانندگی حسن مهدی اعتباری تولید و منتشر شد و «آمادهایم» نیز قطعه تولیدی بعدی بود که با ترانه و موسیقی محمدحسن حسینی منتشر شد.
همچنین دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور فراخوانی از هنرمندان عرصه موسیقی خواست آثار خود را با الهام از فضای حاکم بر کشور تولید و منتشر کنند.هنرمندان میتوانند آثار ماندگار خود را با مضامینی همچون ایران، دفاع مقدس سوم، حماسه و ایثار، شهدای ناوچه دنا، شهدای مدرسه میناب، اتحاد، همدلی و رهبر شهید برای بازنشر و بهرهمندی عموم مردم ارسال کنند.
دفتر موسیقی همچنین اعلام کرده است که در صورت نیاز هنرمندان به امکانات و تجهیزات لازم برای تولید آثار، این دفتر آمادگی دارد تا با تامین سختافزار و فراهم کردن شرایط لازم، حمایتهای مقتضی را در مسیر خلق این آثار انجام دهد.

«موسیقی حماسی ایران» تا «انشای آخر»
مجموعه ویدئویی «موسیقی حماسی ایران» در ادامه سیاستهای فرهنگی و مسئولیت اجتماعی بنیاد فرهنگی هنری رودکی، با هدف پاسداشت میراث موسیقی نواحی و بازخوانی روایتهای دلاوری قهرمانان تاریخ ایران تولید شده است، با همکاری موسسه ویستامدیا از طریق پلتفرم «هاشور» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
اجرای این مجموعه را گروه «سازینه» به سرپرستی پیمان بزرگنیا بر عهده دارد و روایت هر بخش توسط بهاره جهاندوست ارائه شده است. «موسیقی حماسی ایران» در ۶ قطعه با عناوین «فرزند ایران» (مازندران)، «جَجوخان» (شمال خراسان)، «سردار اسدخان بختیاری» (ایل بختیاری)، «سردار عیوضخان» (شمال خراسان)، «رئیسعلی دلواری» (بوشهر) و «کوراغلو» (آذربایجان) تولید شده و در هر بخش، روایت تاریخی دلاوری این شخصیتها با اجرای موسیقی نواحی ایران همراه میشود.
در واکنش به حملات اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران، بنیاد رودکی تولید مجموعه نماهنگ های کوتاه با عنوان «این مرز پرگهر» را با محوریت تقویت حس میهن دوستی در دستور کار قرار داد. این مجموعه با استفاده از بخشهایی از آثار ملی و میهنی هنرمندان بنام کشور، بر روی تصاویری از شهرها و اماکن شاخص ایران تولید شده و تلاش دارد یادآور پیوند عمیق موسیقی با هویت و تاریخ این سرزمین باشد.
انتشار نماهنگ «ایرانمَرد» با شعری از میلاد عرفانپور، آهنگسازی و خوانندگی سیدمحسن حسینی در پی شهادت حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای (مدظلهالعالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی و اثر موسیقایی «انشای آخر» با شعری از منصوره محمدی مزینان، آهنگسازی حسام صدفینژاد و خوانندگی سیدمحسن حسینی به مناسبت چهلمین روز شهادت فرشتگان دانشآموز مدرسه میناب از دیگر آثاری است که به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی منتشر شده است.
پویش «ایران به امضای هنرمندان»
معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی تجاور وحشیانه جبهه مشترک آمریکایی اسرائیلی به حریم کشورمان فراخوان پویش «ایران به امضای هنرمندان» را منتشر کرد. اجراهای نمایشی حداکثر پنج دقیقه، نمایشنامه کوتاه، اجراهای موسیقی و نواهای آیینی و باستانی حداکثر پنج دقیقه، نقاشی، کاریکاتور، پوستر، عکس و عکس نوشته، پادکست و ویدئو کست هنری از محورهای فراخوان «ایران به امضای هنرمندان» است.
یکپارچگی کشور، امنیت، خطر تجزیه، تجاوز به میهن، تروریسم رسانهای، وعدههای دروغ، جنگ و مقاومت، استعمار، شرح رشادتها، زنان و کودکان، امید، وحدت از موضوعهای این فراخوان است. آثار ارسالی باید متناسبِ انتشار در قالب یک پُست در فضای مجازی تهیه و تولید شود.
علاقهمندان برای بارگذاری آثار خود میتوانند اینجا مراجعه کنند.

فراخوان تولید نمایش خیابانی
اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی ایران با همکاری مرکز هنرهای نمایشی سوره حوزه هنری فراخوان ملی تولید آثار نمایش خیابانی، محیطی و میدانی را با عنوان و مضمون «همه تن برای وطن ایستاده پای کار ایران» با شعار «همبستگی، تابآوری و آیندهنگری» و مضمون «وطندوستی» منتشر کرد.
دفاع از کیان ایران و تمامیت سرزمینی، تابآوری اجتماعی در شرایط مقاومت، همبستگی و وحدت ملی، روشنبینی و آیندهنگری میهن از محورهای این فراخوان بود.
بازگشایی و روشن ماندن چراغ سینماها در ایام جنگ
همزمان با آغاز جنگ تحمیلی سوم، به فراخور شرایط خاص کشور سینماها تعطیل شدند اما این طولی نکشید که سینماها پس از پایان یافتن شبهای قدر مجددا بازگشایی شدند و چهار فیلم سینمایی به چرخه اکران اضافه شد. فیلم های «نیم شب» و «قمارباز» که هر دو در چهل و چهارمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شده بودند و مرتبط با جنگ ۱۲ روزه بودند به ناوگان سینمایی اضافه شدند. علاوه بر آنها، فیلم های «خط نجات» و «بهشت تبهکاران» نیز دو فیلم دیگری بودند که اکران شدند.
نکته قابل توجه، بازگشایی سینماها همزمان با سومین هفته از آغاز جنگ تحمیلی سوم اتفاق افتاد و این باعث شد هم ضرر سینماداران و پخشکنندههای فیلمها تا حدی جبران شود و هم چراغ سینماها به عنوان مکانهایی امن روشن بماند.
همزمان با بازگشایی سینماها، فعالیت سینماهای سیار نیز از سر گرفته شد. مهمترین آن نیز سینماهای سیار در شهر میناب بود که در محل هتلهای اسکان افراد آسیبدیده جنگ، فیلمهایی برای کودکان و نوجوانان اکران شد.
فراخوان مسابقه فیلمنامه نویسی درباره فاجعه میناب
فراخوان مسابقه فیلمنامهنویسی «مدرسهای که میرفتم» با گرامیداشت شهدای میناب از دیگر اقدامات بنیاد سینمایی فارابی با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد بود. در این شرایط، گردهمایی طرح های هنرمندان برای تمرکز ایدهها و طرحها، از جمله اقدامات مثبتی است که میتواند در جهت تصویری شدن فاجعه میناب و آشکار شدن جنایات رژیم صهیونیستی و دشمن آمریکایی موثر باشد.
بازدید وزیر فرهنگ از کنیسه رفیعنیا و خانه مرحوم سلیمانی
بعضی از زیرساختهای فرهنگی و هنری در پی حملات نظامی دشمن به کشورمان هدف قرار گرفتند و دچار تخریب یا آسیب شدند؛ دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر، مجموعه تئاتر محراب، تالار هنر، سالن تئاتر هامون، پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر، پردیس سینما شکوفه، ساختمان انجمن سینمای جوانان ایران و ساختمان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی (در خیابان شهید قندی)، آموزشگاه موسیقی «هونیاک» دچار تخریب یا آسیب شدند.
همچنین در پی حملات دشمن، علاوه بر تخریب و آسیب بعضی از مراکز فرهنگی و هنری، خانه برخی از هنرمندان سینما و تئاتر همچون ناصر ممدوح، مارال فرجاد، فاطمه خدابندهلو، بیتا عالمی، هرمز هدایت و آزاده پورمختار، بهنام تشکر، کوروش نریمانی، صابر خراسانی، جلال تجنگی، وحید لک، کوروش سلیمانی، ناصر کامکاری، حمید گلی، هرمز هدایت، مرحوم علی سلیمانی و سهیلا جوادی نیز دچار آسیب یا تخریب شدند.
کنیسه رفیعنیا یکی از اماکن مقدس کلیمیان ایران نیز در محدوده خیابان بزرگمهر در پی حملات دشمن تخریب شد. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی نیکنام حسینیپور مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی، اتابک نادری بازیگر و مدیر هنری و جمعی از هنرمندان و مسئولان ۱۸ فروردین ماه از کنیسه رفیعنیا و منزل مسکونی مرحوم علی سلیمانی و سهیلا جوادی در پی شدت و موج انفجار حملات نیروهای آمریکایی صهیونیستی تخریب شده، دیدن کرد و در جریان جزییات این حوادث قرار گرفت و قولهایی برای بهبود این شرایط داد.

همچنین در پی حملات دشمن، پوریا شهبازی بازیگر تئاتر، محمدظاهر آقامیرزایی مسئول گروه هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، فاطمه سادات میر شاعر و رماننویس و زینب السادات شادکامی بازیگر خردسال تئاتر به همراه اعضای خانواده خود به شهادت رسید.
«برای ایران، سرچشمه هنر» در مجموعه تئاترشهر
ویژه برنامه «برای ایران، سرچشمه هنر» ۱۲ فروردین ماه همزمان با روز جمهوری اسلامی به میزبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت دیگر مجموعهها در محوطه مجموعه تئاترشهر آغاز به کار کرد و تا ۲۲ فروردین ماه با برگزاری برنامههای متنوع فرهنگی هنری میزبان مخاطبان است.
اجرای آثار نمایشی شامل نقالی، تعزیه، نمایش خیابانی، اجرای قطعات موسیقی ملی میهنی و مرتبط با شهدای جنگ رمضان، برگزاری کارگاههای هنرهای تجسمی توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پخش فیلمهای سینمایی بلند، کوتاه و مستند در قالب پروژه «سینما سیار» و برگزاری کارگاههای آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری سازمان امور سینمایی، برپایی نمایشگاه کتاب و مراسم شعرخوانی با همراهی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزاری رویدادهای مرتبط با حوزه رسانه با همکاری معاونت امور رسانهای و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله بخشهایی بود که در رویداد «برای ایران، سرچشمه هنر» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
آلبوم موسیقی «فرشتههای میناب» مجموعهای از آثار موسیقی پاپ با محوریت شهدای دانشآموز مدرسه «شجره طیبه» میناب در رویداد «برای ایران، سرچشمه هنر» رونمایی شد. این آلبوم گردآوری آثار خوانندگانی همچون زانکو، علی رها، هاتف، محمد فرشتهنژاد، رضا رحیمیان و امیر حقیقت است که در چهل روز اخیر توسط هنرمندان موسیقی کشور ساخته شده و انجمن موسیقی ایران این آثار را در قالب یک آلبوم منتشر کرده است.
قطعه موسیقی «صبح پیروزی» با محوریت رهبر شهید با صدای هاتف در اختتامیه رویداد « برای ایران، سرچشمه هنر» ️رونمایی شد، این قطعه به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید شده است.

همچنین آیین مردمی «سین هشتم، سوگ میناب» ۱۷ فروردین ماه همزمان با ویژه برنامه «برای ایران، سرچشمه هنر» به مناسبت چهلمین روز شهادت دانشآموزان مدرسه شجره طیبه میناب همزمان با ، به همت وزارت میراث فرهنگی و با حضور با حضور سیدرضا صالحیامیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، زهرا بهروزآذر معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده، جمعی از هنرمندان و شمار زیادی از مردم در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
این رویداد فرهنگی هنری، با ابتکار وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما و سایر نهادهای فرهنگی، در امتداد راهبرد کلان بهرهگیری از ظرفیتهای هنر برای تبیین و بازنمایی روایتهای انسانی در سطح بینالمللی تعریف شده بود.
پرفورمنس «سین هشتم، سوگ میناب» به نویسندگی، طراح موسیقی و کارگردانی آرش امینی و روایت باران جلال زاده نیز در این رویداد اجرا شد، در این پرفورمنس با حضور گروههای موسیقی نواحی بوشهر، لرستان، تربت جام، ترکمن صحرا و گروه دفنوازان صبح تا عصر روز وقوع حادثه دبستان شجره طیبه میناب، روایت شد.
رویداد «به نام ایران» و گردهمایی هنرمندان در باغ فردوس
رویداد «به نام ایران» در جریان جنگ تحمیلی سوم، از پنجم فروردین ماه به مدت ۱۰ شب، با بخشهایی از جمله نقالی و شاهنامهخوانی با حضور مرشد میرزاعلی، اجرای موسیقیهای میهنی، شعرخوانی، آیینهای نمایشی در محوطه بوستان باغ فردوس تجریش، مقابل درب موزه سینما، برگزار شد.
گردهمایی و همدلی هنرمندان و علاقهمندان فرهنگ و هنر ایران با رویکرد مراقبت از ایران و امنیت و تمامیت ارضی سرزمین از اهداف برنامه «به نام ایران» بود.

همچنین در امتداد این برنامه، هنرمندان و دوستداران فرهنگ و هنر در واکنش به تجاوز دشمن و همراستا با دیگر اقشار جامعه با شعار «من ایرانم»، از ۱۷ فروردین به مدت ۱۰ شب، در باغ فردوس تهران گرد هم آمدند، این برنامه با هدف گردهمآیی و همدلی هنرمندان و علاقهمندان فرهنگ و هنر ایران شکل گرفت و برگزارکنندگان آن، این رویداد را حرکتی در راستای مراقبت از ایران و دفاع از امنیت و تمامیت ارضی سرزمین عنوان کردهاند.
در این مجموعه برنامهها، تلاش شد تا همزمان با ایجاد فضایی برای همبستگی، جلوههایی از موسیقی، شعر و آیینهای نمایشی نیز در اختیار مخاطبان قرار گیرد. همخوانی سرودهای ملی و حماسی، اجرای موسیقی زنده، برگزاری یادبود کودکان شهید میناب و روشن کردن ۱۰ هزار شمع به یاد شهدای جنگ از جمله بخشهای اصلی این برنامه بود.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جمعی از مسئولان و هنرمندان در این برنامه، در کنار مردم حضور پیدا کرده و با آنان همدردی و همراهی کردند.
تصمیمگیریها در حوزه کتاب
محسن جوادی معاون فرهنگی و رئیس سیوهفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با تشریح اقدامات انجام شده برای برگزاری نمایشگاه گفت: از ماههای گذشته فرآیندهای اجرایی، مکاتبات، رایزنی با نهادها، بانکها و حامیان مالی و همچنین آمادهسازی زیرساختهای فنی بهویژه در حوزه فروش مجازی آغاز شده است. در این مدت، گفتوگوهای گستردهای نیز با ناشران و فعالان نشر انجام دادیم و نظرات آنها بهصورت منسجم در فضای مجازی در اختیار شورا قرار گرفته تا مبنای تصمیمگیری باشد.
ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین مطرح کرد: در دولت چهاردهم حوزه ادبیات، شعر و زبان فارسی مورد توجه ویژه است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور فرهنگی در این حوزه تاکید ویژه دارند. در همین راستا موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مجموعه ای از برنامه ها و اقدامات را در دست اجرا دارد که مهمترین آنها عبارتند از حمایت از اهالی قلم و فرهنگ، گسترش زبان و ادبیات فارسی، توجه به عرصه بینالمللی شعر و داستان فارسی، شناسایی و آموزش و حمایت از از نوقلمان حوزه شعر و ادبیات در اشکال مختلف اعم از برگزاری دورههای آل جلال، راهاندازی و شناسنامه دار کردن انجمنهای ادبی، راهاندازی باشگاههای ادبی، حمایت از جوایز ادبی در اقصی نقاط کشور با تکیه برآموزش نوقلمان، پایگاههای نقد ادبی و…
حمایت از آثار شاعران و نویسندگان نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. در همین راستا و با پیگیری های معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با وجود مشکلات موجود، دفتر شعر و ادبیات در معاونت فرهنگی راه اندازی شد که حوزه سیاستگذاری، برنامهریزی و اقدامات بنیادی در این حوزه را برعهده گیرد. برگزاری نمایشگاههای کتاب و حضور در نمایشگاههای کتاب در سایر کشورها نیز در این دولت مورد توجه است تا به دستاوردهای فرهنگی بیشتری در این حوزه برسیم.
محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: امیدواریم در سال جدید با همکاری و همافزایی بتوانیم مسائل مطرحشده را بهصورت موثر پیگیری و برطرف کنیم. البته اتحادیه چاپخانهداران تهران با رویکردی فنی و علمی، در این مدت اجازه نداد مشکلات مردم افزایش یابد و از این بابت قدردان شما هستیم.پیگیری تسهیلات دولتی، بررسی راهکارهای رفع تعهدات مالیاتی و هزینههای انرژی، و تامین مواد اولیه از طریق رایزنی با واحدهای پتروشیمی از جمله برنامههای در دست اقدام است. همچنین تلاش خواهیم کرد با اتخاذ تدابیر لازم، از شکلگیری بازارهای سوداگرانه جلوگیری کنیم. مطمئن باشید که اجازه جولان به سوداگران را نخواهیم داد.
تجربه تسهیل واردات در حوزه کاغذ، میتواند در صنعت چاپ نیز مورد استفاده قرار گیرد تا روند تامین مواد اولیه با سهولت بیشتری انجام شود. همچنین جلساتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد تا مسائل بهصورت دقیق و عملیاتی بررسی و رفع شود. ما خود را نهاد واسط میدانیم و معتقدیم با همدلی و همکاری میتوان از این شرایط عبور کرد. کار ما تازه آغاز شده و در این مسیر، لحظهای از تلاش دست نخواهیم کشید.
ارائه بستههای حمایتی ویژه به هنرمندان آسیبدیده جنگ
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «سین هشتم، سوگ میناب» در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دولت ۷۰۰ همت تسهیلات را برای مشاغل آسیبدیده در نظر گرفته است، گفت: روند پرداخت این تسهیلات در حال طی شدن است و امیدواریم هر چه سریعتر وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی، سهم حوزه فرهنگ و هنر را پرداخت کنند.
صالحی با بیان اینکه هنرمندان از دیماه شرایط سختی را پشت سر گذاشتند، توضیح داد: در جنگ، مشاغل مختلف تحت تاثیر قرار گرفتند. در دوران کرونا هم مشاغل تحت تاثیر قرار گرفتند اما آن زمان منابع درآمدی دولت بهتر بود و سریعتر توانست به متقاضیان تسهیلات پرداخت کند.
مهدی شفیعی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه آیین پایانی «برای ایران؛ سرچشمه هنر» با اشاره به از سرگیری اجراهای فرهنگی و هنری، تئاتر و موسیقی به زودی، از ارائه بستههای حمایتی ویژه با هماهنگی صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان آسیبدیده بر اثر جنگ تحمیلی خبر داد.
شفیعی درباره درخواست هنرمندان تئاتر در راستای بازگشایی سالنهای تئاتر مبنی بر حمایت ویژه و دعوت از هنرمندان است و اینکه وزارت فرهنگ چه برنامهای در این زمینه دارد، گفت: در دو تا سه ماه پایانی سال و پس از آن جنگ باعث شد آثار هنری ما که روی صحنه بودند به لحاظ حضور مخاطب و فروش آسیب ببینید. سعی کردیم بخشی از فعالیتها برای حمایت از این گروهها انجام شود اما بستههای حمایتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همین منظور در نظر گرفته و اجرایی خواهد شد.
به گفته معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیاری از اماکن فرهنگی و هنری، آموزشگاهها، گالریها و سالنهای نمایش دولتی و خصوصی در جنگ آسیب دیده است، به خانه برخی هنرمندان آسیب وارد شد. ما شهید هنرمند و همکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم و همه این افراد همانند سایر اقشار مردم، پای وطن بودند و تا آنجایی که ضرورت دارد توجه شود طبق برنامههای کلان دولت برنامهریزی و اقدام میشود.
سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اعلام خبر آغاز فرآیند ثبت خسارات هنرمندان آسیبدیده از جنگ رمضان گفت: پیرو تشکیل جلسه کارگروه رسیدگی به خسارات وارده به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در جنگ تحمیلی سوم، اعضایی که متحمل خسارت شدهاند میتوانند با مراجعه به پیام رسان صندوق هنر و ارسال مدارک، درخواستهای خود را ثبت کنند.
وی با اشاره به جزییات این طرح گفت: در این کارگروه با هدف همراهی با فعالان فرهنگی، هنری و قرآنی که در جنگ رمضان دچار خسارات شدهاند، مقرر شد، صندوق اعتباری هنر در حد توان در کنار دیگر نهادهای مسئول، بخشی از هزینههای ایجاد شده را (در سه سطح از آسیب) در قالب تسهیلات بلاعوض و یا قرض الحسنه پرداخت کند.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیان کرد: هدف ما این است که روند رسیدگی با سرعت و شفافیت انجام شود. بنابراین برای ثبت و رسیدگی به خسارات با هدف ایجاد وحدت رویه، تسهیل فرآیند جمعآوری مستندات و سرعتبخشی به بررسی پروندهها، اعضای آسیبدیده از جنگ رمضان میتوانند از طریق درگاه صندوق اعتباری هنر به نشانی app.honarcredit.ir درخواست خود را ثبت کنند.
«امینِ ایران»؛ سوگ اربعین شهادت آیتالله سیدعلی خامنهای
آیین سوگ اربعین شهادت آیتالله سیدعلی خامنهای رهبر معظم انقلاب با عنوان «امینِ ایران» ۲۳ فروردینماه با حضور الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینیپور مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی، زهرا بهروزآذر معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، محمدرضا نوروزپور معاون امور رسانهای و تبلیغات، مهدی شفیعی معاون امور هنری، محسن جوادی معاون فرهنگی، وزاری سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از اعضای هیات دولت، نمایندگان اقلیتهای دینی و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت برگزار شد.
در این آیین، جمعی از مدیران هنری و هنرمندان، سخنان و خاطراتی را درباره رهبر شهید انقلاب مطرح کردند. اجرای سنج و دمام در فضای پیرامونی تالار وحدت، یادمان و نمایش تصاویر شهدای دانشآموز مدرسه شجره طیبه میناب، اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و دو قطعه «ای ایران ای مرز پر گهر» و «ای ایران، دور از دامان پاکت دست دگران» توسط ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمدرضا صفی، شعرخوانی، برگزاری کارگاههای هنری نقاشی از دیگر بخشهای این رویداد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این آیین با اشاره به تداوم سیاست وفاق در جامعه گفت: سیاست رسانهای در چند بخش دنبال میشود؛ یک بخش این است که خبرنگاران خارجی میتوانند فرصتهایی را برای روایتگری بسازند، در طول جنگ تحمیلی سوم این مسیر آغاز شده و خبرنگاران مختلفی که برای اطلاعرسانی این جنگ در ایران حضور داشتند یا نمایندگیهایی که داشتند، فرصتهایی برای روایت ایران فراهم کردند.
وی افزود: بخش دیگر کسانی که در فضای خارج از ایران حضور دارند؛ کسانی که تریبونهایی دارند و با فضای ایران میتوانند مرتبط باشند اینها هم زمینههای ارتباطشان برقرار شده است و همچنین جایگاهی که هنر در روایتگری دارد، ترکیب اینها با یکدیگر طی این ۴۰ روز، روایت ایران در فضای جهان یک روایت غالب شده است.
صالحی افزود: اگر در آغاز راه ما به یک روایت مغلوب یا روایت متواضع بودیم، اکنون به یک روایت غالب تبدیل شدیم و در جهان ایران را به عنوان یک مظلوم مقتدر میشناسند؛ این نشان دهنده این است که جریان روایتگری ایران در این ۴۰ روز، یک جریان رو به رشد و رو به گسترشی بوده و طبعاً هنوز راه ادامه دارد چون بخشی از فعالیتهای هنری و رسانهای در ادامه راه خودش را ظاهرتر میکند.
برجنگاره شهدای مدرسه میناب
برجنگاره (ویدئومپینگ) با عنوان «بچههای میناب» همزمان با فرارسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و گرامیداشت روز دختر، با همکاری بنیاد رودکی، مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۹ بر بدنه برج آزادی اجرا شد.
این رویداد فرهنگی و هنری با هدف گرامیداشت مقام دختران ایرانزمین و پاسداشت یاد و خاطره شهدای دانشآموزان میناب برگزار شد.
در این برنامه، با بهرهگیری از تکنیک برجنگاره و تصویرپردازی هنری بر بدنه برج آزادی، روایتهایی نمادین و تصویری با محوریت کودکان و دختران ایران با یادآوری مظلومیت دانشآموزان شهید میناب به نمایش درآمد.

«خط وطن» در برج آزادی
نمایشگاه خوشنویسی «خط وطن» با آثار کاوه تیموری، در ادامه رسالت اجتماعی و فرهنگی بنیاد رودکی و با بهرهگیری از ظرفیتهای هنری در ایام دفاع مقدس رمضان، با تمرکز بر مفهوم ایران یکم اردیبهشتماه در مجموعه فرهنگیهنری برج آزادی افتتاح شد.
در این آثار، «ایران» نه صرفاً یک واژه بلکه مفهومی هویتی و عاطفی است که در قالبهای متنوع خوشنویسی بازآفرینی شده و جلوهای از پیوند عمیق انسان با سرزمین مادری را به تصویر میکشد.
در کنار این نمایشگاه، برنامههای جنبی متعددی نیز با محوریت گرامیداشت یاد و نام دانشآموزان شهید میناب برگزار شد. برپایی هشت غرفه و چیدمانهای مفهومی در فضای گالری از جمله این بخشهاست که با بیانی نمادین، پیوند «ایران» با ایثار و معصومیت کودکان این سرزمین را روایت کرد.
همچنین اجرای پرفورمنس هنری، برگزاری کارگاه «کلاس آخر» با حضور هنرمندان هنرهای تجسمی و اجرای سوگ محلی با الهام از آیینهای بومی جنوب کشور از دیگر بخشهای این رویداد بود که در تعامل با نمایشگاه، تجربهای چندوجهی برای مخاطبان فراهم کرد.
آغاز فعالیت تماشاخانهها و گردهمایی هنرمندان در تئاترشهر
فعالیت بعضی از تماشاخانهها و سالنهای نمایش خصوصی از هفته سوم فروردین ماه، پس از بهبود شرایط کشور در پی جنگ تحمیلی سوم و اعلام آتشبس، از سر گرفته شد. در شرایط جنگ، نهادهایی همچون حوزه هنری همزمان با تجمعات مردمی در میادین، سالنهای نمایش را به این مناطق منتقل کردند و نمایشهایی را با مضامین ایران و اتحاد و همبستگی ملی اجرا کردند و هنرهای نمایشی در این دوران تعطیل نشد.
ویژه برنامه «ایران. تئاتر. تئاترشهر» ۳۱ فروردین ماه با حضور مهدی شفیعی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا مردانی مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، کوروش سلیمانی رئیس مجموعه تئاترشهر، علیرضا گیلوری مدیرعامل خانه تئاتر، حسین مسافرآستانه، اتابک نادری، جمعی از مدیران هنری، تماشاخانهها و هنرمندان با اجرای علیرضا سعیدی در قالب دیدار و احوالپرسی اهالی تئاتر در روزهای پس از جنگ تحمیلی سوم، گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندان فقید در سال ۱۴۰۴ و یادبود شهدای دانش آموز میناب در سالن انتظار تالار اصلی تئاتر شهر برگزار شد.
نمایشهای «زندانی خیابان دوم» به کارگردانی سیدجواد روشن، «کانگوروی ژاپنی» به کارگردانی مسعود میرطاهری و «بیست و چهار» به کارگردانی علی حیدری سوم تا ششم اردیبهشت ماه آغازگر فعالیت های اجرایی تئاترشهر طی سال جدید در تالار قشقایی، تالار سایه و کارگاه نمایش این مجموعه هستند.
نمایشهای «سلول» و «باخ» نیز از هشتم اردیبهشت در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه میروند.

«بازیران»، تلاش بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای آسان کردن روزهای جنگی
در روزهای جنگ تحمیلی سوم، بنیاد ملی بازیهای رایانهای پویش «بازیران» را راهاندازی کرد. این پویش با همراهی جمعی از بازیسازان و فعالان صنعت بازی کشور با توجه به شرایط سخت و ناگوار ناشی از جنگ، با هدف ایجاد آرامش و سرگرمی کودکان و خانوادهها از طریق سرگرم شدن با بازیهای مناسب این روزها، از روزهای پایانی اسفند آغاز شد.
بازیهای حاضر در این پویش، طیف گستردهای از موضوعات را شامل میشوند، از بازیهای آموزشی و فکری گرفته تا بازیهای ماجراجویانه و تفریحی. بازیها به گونهای انتخاب شدهاند که برای ردههای سنی مختلف مناسب باشند و تجربهای لذتبخش و ایمن را برای کودکان در فضای این روزهای کشورمان فراهم کنند.
تا روزهای پایانی فروردین نزدیک به یک میلیون کاربر با این پویش همراه شدند و تعداد بازیهای حاضر در این پویش با استقبال بازیسازان به ۴۵ بازی رسیده است که تمامی این بازیها از وبسایت بازیکو بخش بازیران قابل مشاهده و دانلود است.
در آخرین رویداد مهم در این پویش بازی «محافظان کوچک؛ آخرین امید» محصول استودیو «پولاریس» که در یازدهمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران توانست با ۱۲ نامزدی و کسب ۶ تندیس، عنوان بهترین بازی سال ۱۴۰۴ را از آن خود کند و یکی از شاخصترین آثار این دوره شود، به جمع بازیهای حاضر در پویش «بازیران» پیوست.
کارزار محکومیت جنایات دشمن
دیگر اقدام مهم در حوزه بازیهای رایانهای کارزار محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و ارتش تروریست آمریکا توسط بازیسازان و فعالان حوزه بازی بود که مورد استقبال گسترده قرار گرفت.
این کارزار که از زمان آغاز در روز چهارم فروردین تا روز پایانی فروردین ماه به ۶۶۵ امضا رسیده است، توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز مورد حمایت قرار گرفت و محمدصادق افراسیابی معاون راهبردی بنیاد اعلام کرد پس از رسیدن به اعداد قابل توجه، از طریق مجامع بین المللی این موضوع را پیگیری کنیم تا اجماع جهانی برای محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و ارتش تروریستی آمریکا شکل گیرد.
به گزارش ایرنا، در حالی که تهران وارد مذاکرات جدی با واشنگتن شده بود، صبح نهم اسفند ۱۴۰۴، آمریکا و رژیم صهیونیستی همانند دوره گذشته بدون توجه به مذاکرات، به خاک ایران تجاوز و به چندین نقطه در شهرهای مختلف کشورمان و از جمله تهران حمله کردند.
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حمله نهم اسفندماه ۱۴۰۴ رژیم صهیونیستی و آمریکا به شهادت رسیدند همچنین در حمله وحشیانه صهیونیستها به مدرسه ابتدایی دخترانه شجره طیبه در میناب استان هرمزگان، ۱۶۸ نفر از جمله دانشآموزان، کادر آموزشی و برخی از والدین دانشآموزان شهید و ۹۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند.
حملات نیروهای آمریکایی صهیونیستی علیه کشورمان طی روزهای اخیر همچنان ادامه داشت و شماری از هموطنانمان در این حملات به شهادت رسیدند. آتشبس موقت میان تهران و واشنگتن برقرار شده است.
منبع: ایرنا
انتهای خبر/
دیدگاهتان را بنویسید