سه شنبه / ۲ تیر / ۱۴۰۵ Tuesday / 23 June / 2026
×
تحلیلگران می‌گویند، ذخایری که جلوی تخریب اجباری تقاضا را می‌گرفت رو به اتمام است و دیگر ذخایر کشورهای ثروتمند نمی‌تواند جلوی شوک تنگه هرمز به تقاضا را بگیرید.
ضربه‌گیر بازار نفت رو به اتمام است؛ برای بحران مهیا شوید
به گزارش گروه اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی «آسارا رسا»، بلومبرگ طی گزارشی از شرایط بسیار سخت بازار نفت در ماه دوم جنگ علیه ایران خبر می‌دهد و می‌نویسد، شوک نفتی تنگه هرمز هنوز تقاضا را از بین نبرده است چراکه کشورهای ثروتمند از ذخایر استراتژیک خود استفاده می‌کند و هزینه می‌دهند تا عرضه را تامین کنند. اکنون معامله‌گران هشدار می‌دهند که یک تعدیل سخت در راه است.
بر اساس این گزارش، یک ماه است که سیستم انرژی جهانی بر لبه تیغ حرکت کرده است. با وجود بسته شدن مهم‌ترین گلوگاه دریایی جهان که روزانه حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت از آن عبور می‌کرد، «تخریب اجباری تقاضا» (demand destruction) که انتظار می‌رفت، به تاخیر افتاده است. کشورهای ثروتمند توانسته‌اند اقتصاد خود را با برداشت از ذخایر استراتژیک و پیشی گرفتن در قیمت‌گذاری بر بازارهای نوظهور برای خرید محموله‌های محدود موجود از خارج از منطقه خلیج فارس، سرپا نگه دارند.
با این حال، صنعت نفت اکنون هشدار می‌دهد که این ضربه‌گیر در حال اتمام است. حفره یک میلیارد بشکه‌ای که به اثر بسته شدن طولانی مدت تنگه ایجاد شده، به حجمی بحرانی رسیده است که حتی بزرگ‌ترین ذخایر ملی هم قادر به پر کردن آن نیستند.یک مشاور ارشد نفتی می‌گوید: «ماه اول مربوط به لجستیک و وحشت بود؛ ماه دوم مربوط به واقعیت خواهد بود. ما از دوره با قیمت‌های بالا به دوره‌ با کمبود فیزیکی کالا در حال حرکت هستیم. شما نمی‌توانید چیزی را که وجود ندارد مصرف کنید.»

منبع: فارس

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *