به گزارش گروه علمی پایگاه خبری تحلیلی «آسارا رسا»، پس از رأی دیوان عدالت اداری، بندی از سند تشکیل «ستاد ویژه ساماندهی و راهبری فضای مجازی کشور» که مصوبات آن را برای دستگاهها لازمالاجرا میکرد، اصلاح شد. بر این اساس، ستاد از یک نهاد دارای اختیار تصویب و ابلاغ مصوبه به یک مرجع صرفاً مشورتی تبدیل شده است.
در همین راستا محمدمهدی حبیبی کارشناس فضای مجازی درباره رای دیوان عدالت اداری پیرامون ستاد راهبری فضای مجازی ریاستجمهوری، به خبرنگار فارس گفت: این اقدام به معنای پذیرش ایرادات مطرحشده نسبت به ساختار قبلی ستاد بوده و نشان میدهد دولت ناچار به تغییر آن شده است.
وی با اشاره به متن دادنامه دیوان عدالت اداری گفت: پس از طرح شکایت درباره غیرقانونی و مغایر قانون بودن ساختار و اختیارات این ستاد، دفتر رئیسجمهور طی نامهای اصلاحاتی را در آن اعمال کرد.
حبیبی افزود: بر اساس اصلاحات انجامشده، ستاد راهبری فضای مجازی دیگر جایگاه تصمیمگیری، تصویب مقررات یا اعمال اختیارات اجرایی ندارد و صرفاً به یک کمیته یا شورای مشورتی تبدیل شده است که پیشنهادهای خود را به رئیسجمهور ارائه میکند.
وی تصریح کرد: مصوبات یا پیشنهادهای این شورا هیچگونه شأنیت قانونی و اجرایی ندارند و صرفاً جنبه مشورتی خواهند داشت. از این رو، دیگر نمیتوان این مجموعه را مرجعی برای مقررهگذاری یا اتخاذ تصمیمات الزامآور در حوزه فضای مجازی دانست.
این فعال حوزه حقوق فضای مجازی با بیان اینکه رأی دیوان عدالت اداری در واقع مؤید درستی شکایت مطرحشده است، گفت: آنچه در دادنامه منتشرشده مشاهده میشود، نشان میدهد نهاد ریاستجمهوری از موضع قبلی خود عقبنشینی کرده و ساختار مورد اعتراض را به یک شورای مشورتی تقلیل داده است؛ شورایی که صرفاً میتواند در موضوعات مختلف به رئیسجمهور مشورت دهد و فاقد هرگونه اختیار اجرایی یا قانونگذاری است.
منبع: فارس
انتهای خبر/
دیدگاهتان را بنویسید