سه شنبه / ۲ تیر / ۱۴۰۵ Tuesday / 23 June / 2026
×
طی جنگ، دشمن یک شرکت تحقیقاتی دارویی را مورد اصابت قرار داد؛ جایی که دارویی تولید می‌شد که پیش از آن در کل دنیا، در انحصار اسرائیل بود.
داروی ایرانی که قبلا در انحصار اسرائیل بود، هدف قرار گرفت
به گزارش گروه علمی پایگاه خبری تحلیلی «آسارا رسا»، شرکت «توفیق دارو»، یک شرکت تحقیقاتی مهندسی، دانش‌بنیان و نوآور است که ۱۱ فروردین مورد اصابت مستقیم حملات آمریکایی- صهیونیستی قرار گرفت و ۱۰۰ درصد تخریب شد.این مجموعه در تولید مواد اولیه داروهای چهار دسته درمانی فعال بود و داروهای تولیدی این شرکت، محصولات بسیار فناورانه‌ای بود که در کشور بیش از ۴۰ درصد آنها انحصارا توسط همین شرکت تولید می‌شد.عسگری رئیس هیئت‌مدیره در توضیح این شرکت به فارس می‌گوید: «شرکت توفیق دارو یک شرکت مهندسی- تحقیقاتی در داروسازی است و در هلدینگ‌های دولتی، این شرکت تنها شرکت با این سبک و سیاق است. شرکتی تحت نظر تیپیکو که در حوزه دارویی کارهای تحقیقاتی و مهندسی انجام می‌دهد.»این شرکت بیش از ۶۰ پروانه فعال داشته و داروهایی تولید می‌کند که بیشتر در چهار دسته درمانی قرار می‌گیرند. داروهای مختص بیماری‌های سرطان، ام اس، دیابت و بیهوشی. به گفته عسگری این چهار دسته جزو دسته‌داروهایی هستند که می‌توان گفت در رقابت با داروهای سطح یک دنیا هستند.

رقیبی ایرانی برای دارویی که در انحصار اسرائیل بود

یکی از داروهایی که چندی پیش در مجموعه توفیق دارو لانچ شد و به عرصه بهره‌برداری رسید، گلاتیرامر استات است. عسگری در توضیح می‌گوید: «قبل از اینکه این دارو را تولید کنیم، کاملا در انحصارشرکت TEVA اسرائیل بود.»داروهای تولیدشده در این مجموعه، بیشتر تحت عنوان داروهای LVHV یعنی داروهایی که از نظر حجم، کم ولی از نظر ارزش ریالی، بسیار بالا هستند و جزو داروهای برندی هستند که در دنیا در دسته‌های درمانی، حرفی برای گفتند دارند. عسگری می‌گوید: « اشل تولیدی شاید کم باشد ولی برخی از داروهای تولیدی ما داروهای بیمارستانی و در بیماری‌های خاص استفاده می‌شود.»

دارویی که بهانه اصابت‌های دشمن بود چه بود؟

دشمنان بعد از حمله به این مجموعه دارویی، مواردی را مطرح کردند که ماده‌ای به نام فنتانیل در این مجموعه تولید می‌شده که کاربرد نظامی دارد.عسگری این مورد را چنین توضیح می‌دهد: «مشتقات فنتانیل دارویی است که تحت عنوان داروی بیهوشی در حوزه درمان مطرح است. اسرائیل و آمریکا که مجموعه توفیق دارو را به این عنوان کاربرد نظامی مورد اصابت قرار دادند، ما اصلا ماده‌ای جهت کاربرد نظامی تولید نمی‌کنیم. بلکه مشتقات آن را به عنوان ماده اولیه تولید و در اختیار شرکت‌های محصول نهایی‌ساز قرار می‌گیرد که مصرف بیمارستانی دارد.محصولات مجموعه کاملا در اختیار حوزه سلامت بوده و هیچ همکاری مستقیم با ارگان‌های نظامی نداشته است و برنامه‌های ما کاملا تحت نظارت هلدینگ تیپیکو است.»مجموعه توفیق دارو از شرکت‌های زیر مجموعه تیپیکو است که خود تیپیکو زیر مجموعه شستا است. عسگری می‌گوید که برای شروع به کار روی هر ماده ابتدا در کمیته تحقیقات و توسعه هلدینگ بررسی می‌شود و پس از اخذ مجوز روی مواد کار می‌شود.این مجموعه تنها شرکت دارویی بود که مستقیما مورد اصابت قرار گرفت. ساختمانی که مورد اصابت قرار گرفته به گفته عسگری، ساختمان حوزه ستاد، تضمین کیفیت، آزمایشگاه‌ها و تولیدات بوده است.

رونمایی از محصول جدید؛ کنترل درد بیماران سرطانی

این شرکت قصد دارد که بعد از بازسازی، تولید را به سرعت انجام داده و از داروی جدید خود رونمایی کند. آنچنان که نوید نوبخت مدیرعامل این مجموعه می‌گوید که اگر ما سریعتر بتوانیم برنامه‌های روی کاغذ را اجراییکنیم، برای شش ماهه دوم از محصول جدید خود با کاربرد کنترل درد بیماران سرطانی رونمایی خواهیم داشت.این مجموعه ۱۱ فروردین مورد اصابت قرار گرفته و مسئولین آن از وضعیت مبهم بازسازی می‌گویند در حالی که اولویت اول کشور، سلامت مردم است. عسگری می‌گوید: «با توجه به این که این مجموعه در خدمت صنعت سلامت در حوزه بیماری‌های خاص است، ضمن تشکر از پیگیری و حمایت‌های مستمر مدیر عامل محترم تیپیکو، امید است با همراهی سایر مجموعه‌های مرتبط توفیق دارو هر چه سریعتر در چرخه تولید قرار گیرد تا بتواند کمک‌حال بیماران خاص و مانعی برای خروج ارز برای واردات شود؛ چرا که با فعال شدن هر چه سریع‌تر مجموعه سود آن به تأمین اجتماعی برمی‌گردد و اگر قرار باشد که این مجموعه با تأخیر شروع به کار کند، در نهایت این بیماران مجبور به تهیه داروی وارداتی با هزینه بالا خواهند شد که باز بار بالای هزینه ای آن معطوف به تأمین اجتماعی است.»این توضیحات یعنی اگر توفیق دارو به مدار برگردد، قطعا برای مجموعه تأمین اجتماعی برد- برد است؛ یعنی هم یک مجموعه‌اش احیا شده، هم آن بیمارانی که باید هزینه گزافی بابت داروی وارداتی بدهند، با داروی داخلی درمان شده و دیگر هزینه اضافی به گردن تأمین اجتماعی نمی‌افتد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *